Контрольная работа
ОФОРМЛЕНИЕ КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ
1. Слушатель I курса факультета заочного обучения должен выполнить один из десяти вариантов контрольной работы в зависимости от последней цифры номера зачетной книжки. Если номер зачетной книжки заканчивается на цифру 5, то следует выполнять вариант № 5, если номер зачетной книжки заканчивается на цифру 0, то следует выполнять вариант №10 и т.д.
2. Контрольная работа выполняется в тетради аккуратно и разборчивым почерком, ручкой синего или зеленого цвета или в электронном варианте. Контрольную работу необходимо выполнить в срок, установленный факультетом заочного обучения.
3. На титульном листе следует указать свою фамилию, имя и отчество, должность и звание, свой адрес с указанием почтового индекса, номер зачетной книжки, номер варианта контрольной работы.
4. Таким образом, слева нужно писать предложения или текст на иностранном языке, справа – перевод. Поля предназначены для замечаний рецензента.
5. На заключительном листе контрольной работы нужно указать список литературы, используемой при выполнении работы.
6. Если контрольная работа выполнена с нарушением данных указаний или не в полном объеме, то она будет возвращена слушателю для доработки без проверки.
7. Если работа не зачтена, следует изучить все замечания рецензента и переделать ее в соответствии с рекомендациями рецензента.
8. Переделанная работа предоставляется на проверку вместе с не зачтенной работой.
Variant 4
1.Глаголы в скобках поставьте в соответствующем времени
1. Rescuers (find) only four alive people after the building (collapse) the day before.
2. When we (come) into the classroom the instructor already (explain) something new
3. What you (read) ? – Yesterday I (pick up) a book about natural disasters. I (read) it now.
4. Almost every cadet already (be) on probation.
5. Colonel Popov (make) a report on fire prevention measures at 11 a.m. tomorrow.
2.Поставьте по одному вопросу к каждому предложению из Задания 1
3.Поставьте прилагательное в скобках в соответствующей степени сравнения
1. Firefighters prefer this type of breathing apparatus, it is (light) and (comfortable).
2. I heard (much) about this accident than you.
3. Which is the (cheap) and (effective) extinguishing agent on Class A fires?
4. Cadets think that officer N. Is the (experienced) in this field.
5. My parents say that the (little) I sleep at lectures, the (much) I will know.
4. Заполните пропуски модальными глаголами: сan, must, may, should
1. Firefighters … encounter a lot of dangers while fighting interior fires.
2. Ladder trucks … carry a lot of forcible entry tools in their compartments.
3. Water … not be used on electrical fires.
4. Alcohols and other polar solvents … be diluted to the point where they will not burn.
5. Combustible vapors …be dangerous, firefighters … be aware of this.
5. Переведите слова на русский язык и определите, к каким частям речи они относятся
complete – incomplete - completion
burn – unburned – burning
appear- appearance - disappear
produce – production - product
chemistry – chemical
6. Соедините два предложения в одно, используя союзы и союзные слова: although, but, because, and, so, that
1. She speaks French. She used to live in France in her childhood.
2. Here the hotel. It suffered from disastrous fire last week.
3. Helicopters were used. All the victims were saved.
4. Fire brigades could not arrive quickly. There were traffic jams.
5. Some cadets like drills. They do not like classroom studies.
7. Определите функции глаголов to be, to have, to do в предложениях, переведите на русский язык
1. My father is a rescuer.
2. After the fire was put out the firefighters had a good rest.
3. They were to come at 7 p.m.
4. Firefighters did not know the cause of the fire until they put it out.
5. They have already performed the rescue operation.
8. Переведите словосочетания на русский язык
1. fire safety laws
2. personal protective equipment
3. Environmental Protection Agency
4. smoke ejector truck
5. quick response vehicle
9. Спишите текст, переведите на русский
On October 23, 2002, Chechen rebels stormed a Moscow theater during a performance of the musical Nord-Ost. They took about 900 people hostage, including 90 staff members of the theater. The rebel group consisted of 40-50 gunmen, led by Movsar Barayev. After releasing several hostages, they demanded that Russian military forces be pulled out of Chechnya within a week. They also threatened to blow up the building in case of a counter-attack. The rebels released about 200 people, mostly women and children. The remaining hostages included up to fifty foreigners – people from Great Britain, the US, and the European Union. Three days later Russian troops raided the building. 129 hostages died as a result of a gas that was used by federal forces to subdue the rebels.
10. Ответьте на вопросы к тексту на английском языке
1. When did Chechen rebels storm a Moscow theater?
2. How many people did they take hostage?
3. Who was the leader of the gunmen?
4. What did the rebels demand?
5. Were there any foreigners among the hostages? What countries were they from?
11. Переведите с английского языка на русский текст объемом 10000 печатных знаков (текст подбирается самостоятельно из периодической печати, научно-публицистической или художественной литературы).